Mutiara Kata

Daku adalah insan yang doif,.lemah dan tak punyai apa-apa..Bukan lah Ulama,sufi,ustaz atau pendakwah.Inilah duniaku sebagai sebagai seorang manusia biasa yang banyak berdosa padanya.Tujuan yang satu....mencari perjalanan yang sebenar-benar perjalanan kehidupan..

Daku terus mencari...
Terumbang-ambing dalam kebimbangan

Yang hilang biarlah menjadi kenangan
Biarkanlah... lepaskanlah...

Telah ku pilih jalan ini
Meski ku sendiri
Renungi erti sepi




~My life is a learning process~

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan 1431 H

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Nampaknya esok kita akan menyambut Ramadhan Al- Mubarak 1430 Ramadhan Al-Mubarak 1431H. Adakah kita mampu menempuh bulan Ramadhan kali ini dengan lebih baik, masih di takuk lama atau lebih teruk lagi. Kalau diikutkan nampak gayanya bulan puasa kali ini mungkin lebih sejuk memandangkan hujan mula menitis ke bumi..

Walau apa jua keadaan sekalipun, Ramadhan perlu ditempuh dengan penuh kesabaran. Hari ini saya ingin berkongsi perkara yang sepatut dan yang sebaliknya dilakukan pada bulan Ramadhan. Perkara yang sepatutnya dilaksanakan dalam bulan Ramadhan ialah :-

1. Berpuasa penuh sebulan .Tapi ia terkecuali kepada wanita yang mengalami ……orang yang uzur dan perkara-perkara yang dibenarkan untuk dikecualikan.Rujuk ustaz/ustazah anda.. :)
2. Solat tarawikh penuh sebulan. Terkecuali kepada wanita yang ……………. Orang yang dikecualikan..
3. Memperbanyakkan ibadah..
4. Berjimat cermat.
5. Menguruskan badan.
6. Baca Al- Quran.

Tapi yang selalu dilakukan pula..

1. Curi-curi makan .. Lepas tu balik rumah tunjuk konon-konon puasa.. Berdosa..
2. Tidur.. Memanglah dalam bulan Ramadhan ni disunatkan puasa tapi kalau membongkang separuh hari amende ibadah yang dapat.. Nak lagi best sembahyang pun ntah ke mana. Kalau yang keje tu, pantang rehat berterabur kat surau.. Ada tu sampai mengingau tu tidur tengahari… Nasihat untuk diri sendiri ni..
3. Jaga pemandangan. Faham-fahamlah kan.. Pantang tengok perempuan/lelaki seksi sikit menjeling matanya.. Kena jaga, nanti dapat lapar je..
4. Pasar Ramadhan. Sepatutnya bulan Ramadhan dapat jimatkan wang tapi makin habis plak duit. Kalau biasa pergi kerja makan dalam RM5 tapi hari puasa belanja sampai berbelas ringgit. Apa taknya pegi pasar Ramadhan mata rambang.. Semua nak dibelinya.. Hujung bulan nak raya mencungap..
5. Pelikkan kalau masa bulan puasa tapi berat badan tetap naik-naik.

Rasanya mampu ke saya dan anda semua memperbaiki kesilapan dan kelemahan yang dilakukan pada Ramadhan yang lalu?? Harap-harap mampu menjadi lebih baik..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Manusia Perlukan Pedoman

Sesungguhnya orang berilmu mengajak manusia kepada Allah dengan ilmunya dan akhlaknya, sedang orang kaya itu mengajak manusia ke neraka dengan harta dan sikapnya.

||JOM CHALLENGE SAYA||