Mutiara Kata

Daku adalah insan yang doif,.lemah dan tak punyai apa-apa..Bukan lah Ulama,sufi,ustaz atau pendakwah.Inilah duniaku sebagai sebagai seorang manusia biasa yang banyak berdosa padanya.Tujuan yang satu....mencari perjalanan yang sebenar-benar perjalanan kehidupan..

Daku terus mencari...
Terumbang-ambing dalam kebimbangan

Yang hilang biarlah menjadi kenangan
Biarkanlah... lepaskanlah...

Telah ku pilih jalan ini
Meski ku sendiri
Renungi erti sepi




~My life is a learning process~

Al-FATIHAH buat Ibuku.

Hari ini tanggal 27.10.2010 telah genap 4 tahun ibuku telah kembali Menghadap Illahi.
selama 4 tahun aku hidup tanpa ibu,terasa begitu kehilangan seorang insan yang telah mengajar aku erti kehidupan, yang telah mengajar aku membaca ABC, dan alif ba ta sewaktu aku masih kecil, tanpa ibu,aku mungkin tidak dapat menulis di sini..segala pahit manis telah ku lalui bersama ibu, setiap hari aku begitu terasa kesunyian..seringkali aku terbayang-bayang senyuman ibuku,di wajahnya kulihat penuh dengan ketabahan dan kesabaran, masih terngiang-ngiang di fikiran saat ibu memanggil namaku...

Mengimbau memori 1 syawal 25.10.2006 , merupakan hari lebaran yang paling menyedihkan. Kami sekeluarga menyambuat hari raya di hospital bersama ibuku yang tercinta, ketika itu ibu sedang bertarung dengan penyakit yang dihadapi, ibuku menderita kanser payudara.Disebabkan kanser itu, ibu telah menghadapi kegagalan buah pinggang, ibu menatap wajah kami adik -beradik dengan penuh kasih sayang, seolah-olah ibu tahu yang ibu akan pergi buat selamanya. Aku tidak sanggup melihat penderitaan yang ibu alami, kesakitan yang dihadapinya cukup membuatkan aku menitis airmata.

Pada 3 syawal 27.10.2006, lebih kurang pukul 2.30 pagi ,bapa saudaraku telah menyampaikan berita yang agak mengejutkan aku.Ibu telah pergi buat selama-lamanya, di sisi adik ibuku.Ibu pergi dengan penuh tenang ketika sedang berbual dengan adik ibu. Lemah longlai ketika aku melihat ibu terbujur kaku di hadapanku..saat itu betapa sedihnya aku kehilangan insan yang paling aku sayang yang satu-satunya didunia yang tidak dapat ku cari ganti.Hanya Allah yang Maha Mengetahui betapa pilunya hati ini. Ibarat tempang sebelah kaki untuk aku teruskan kehidupan tanpa ibu.

Aku redha dengan pemergian ibuku tersayang, segala yang berlaku telah di takdirkan oleh yang Maha Esa. Sebagai seorang muslim, kita hendaklah sentiasa mendoakan kedua-dua orang tua kita. Itulah tanggungjawab kita sebagai seorang anak terhadap ibubapa. Terima kasih buat ibuku,kerana telah melahirkan dan mengajar anakmu ini erti kehidupan dan mengajar anakmu menjadi insan yang berguna,segala nasihat dan teguran tidak akan disia-siakan, tidak sempat aku membalas jasa ibuku..hanya doa dan fatihah dapatku sedekahkan setiap kali sembahyang agar ibu tenang di sempadan akhirat sana.Ibu,anakmu selalu berdoa agar kita akan bertemu di syurga yang telah dijanjikan Allah s.w.t..Hanya kasihmu ibu membawa kesyurga..Tanpa redhamu ibu,tidak dapatku menjejak kaki ke syurga. Anakmu akan cuba menjadi insan bertakwa yang sebenar-benar takwa dan takut kepada Allah s.w.t .InsyaAllah..
Ibu, anakmu sentiasa merindui mu........Al-Fatihah buat ibuku.....

5 comments:

nurul hidayah said...

al Fatihah.......
sedih bace...lg sedih org yg tanggungnye...

TAK KENAL MAKA TAK CINTA said...

Terima kasih awk..sbb sedekah al -fatihah untuk arwah mak saya...
Hargailah & sayangilah ibu awak selagi dia masih ada k...

nurul hidayah said...

kewajipan sbgai seorg muslim=)..insyaAllah..
sy nk jd ank yg solehah..doakn ea=)

TAK KENAL MAKA TAK CINTA said...

insyaAllah...sy doakan awk..aminnnn =)

nurul hidayah said...

terima kasih...syukran...n thanx=)..hihihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Manusia Perlukan Pedoman

Sesungguhnya orang berilmu mengajak manusia kepada Allah dengan ilmunya dan akhlaknya, sedang orang kaya itu mengajak manusia ke neraka dengan harta dan sikapnya.

||JOM CHALLENGE SAYA||